16 kroków radzenia sobie ze stresem

Na co dzień spotykamy się z wieloma sytuacjami i czynnikami, które wzbudzają w nas poczucie niemocy. To wywołuje automatycznie poczucie stresu, z którym nie każdy jest w stanie sobie poradzić. Na szczęście, znajomość kilku metod likwidowania stresu, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowych, pozwoli nam na beztroskie życie i efektywne wykonywanie obowiązków zawodowych. Dzięki wprowadzeniu do swojego codziennego życia pewnych zasad i reguł, można skutecznie wyeliminować główne stresory, z którymi mamy do czynienia.

Stresory są to czynniki, zewnętrzne związane z otoczeniem, jak i wewnętrzne, pochodzące z naszego organizmu, które wywołują stres. Można je w dużej mierze zlikwidować i po prostu cieszyć się życiem. Niemniej jednak nie łudźmy się nadzieją, że nasze życie w ogóle będzie wolne od stresu, ponieważ jest to po prostu niemożliwe. Wyobraźmy sobie jednak nasze codzienne życie bez lekkiego dreszczyku emocji, czy też kolejnych wyzwań. Byłoby one monotonne i nudne. Warto jednak przyswoić sobie szereg nawyków, pozwalających na umiejętne radzenie sobie ze stresem. Zebraliśmy je w postaci aż 16 kroków.

Krok 1 – Zidentyfikuj stresory

Jeśli wiemy z czym walczymy i jaka jest tego „czegoś” natura, o wiele łatwiej o zwycięstwo. Tak też jest ze stresem. Należy najpierw dokładnie określić i rozpoznać czynniki wywołujące stres. Jeśli nie poznamy ich, nie będziemy w stanie wypracować efektywnych i jak najbardziej skutecznych metod radzenia sobie z nimi na co dzień. Na ogół łatwo możemy podać czynniki stresogenne w pracy i w życiu prywatnym. Niektóre można wyeliminować bez zbędnego nakładu sił, inne można łagodzić i unikać. Grunt to poznać przeciwnika, a później wszystko powinno być tylko łatwiejsze. Będąc przygotowanym na stresory, też łatwiej sobie z nimi poradzimy, a poczucie naszego stresu niewątpliwie będzie znacznie mniejsze.

Krok 2 – Nie bierz na siebie wszystkiego

Z taką sytuacją problem mają najczęściej pracownicy dużych korporacji, którzy muszą współzawodniczyć ze swoimi kolegami z pracy. Branie na siebie zbyt wielu zadań i podejmowanie się coraz to nowych obowiązków nie jest rozważne. Presja czasu i presja przełożonego związana z koniecznością uzyskiwania coraz to lepszych wyników, wywołuje bardzo silny stres. Można go uniknąć, jeśli wyeliminujemy zbędne zobowiązania. Jeśli któreś z nich nie są warte kosztów psychicznych, jakie ponosimy w związku z nimi, lepiej się ich nie podejmować. Podobnie jest w życiu osobistym, domowym. Tam też nie można brać na siebie wszystkiego. Człowiek ma ograniczone siły i czas do wykonania pewnych obowiązków. Powinniśmy o tym pamiętać.

Krok 3 – Lepsza organizacja

Człowiek zorganizowany, który wie, co czeka go w ciągu dnia, jakie zadania i obowiązki musi wykonać, ma o wiele mniejszy poziom stresu niż ten, który działa chaotycznie i wszystko go zaskakuje. Należy powiedzieć, że stopień dezorganizacji każdego z nas przekłada się na poziom odczuwanego stresu. Brak organizacji jest utożsamiany z jednym z poważnych czynników stresogennych. Dlatego też chcąc wyeliminować ten stresor, trzeba wprowadzić do swojego życia ład i porządek. Wykonywać zadania zaplanowane na dany dzień w chronologicznej kolejności, wiedząc, ile nam one zajmą. Dobry plan to już połowa sukcesu w walce ze stresem.

Krok 4 – Nie odkładaj niczego na później

Wielu z nas ma tendencję do odkładania zadań, najczęściej tych najbardziej skomplikowanych i mało przyjemnych, na bliżej nieokreślone „później”. Niemniej jednak, zwlekanie z wykonaniem obowiązków sprawia, że nawarstwiają się, urastając do stresogennej góry. To powoduje naturalnie jeszcze większy stres. Gdybyśmy wykonywali zadania trudne w pierwszej kolejności i nie odkładali niczego na później, pozbylibyśmy się w dużej mierze stresu odczuwanego z tego tytułu.

Krok 5 – Kontrola swoich działań

Człowiek popełnia błędy i powinniśmy być tego świadomi. Nikt nie jest najmądrzejszy, dlatego też przydatna staje się obiektywna kontrola naszych działań. Jeśli nie może tego zrobić nikt z zewnątrz, podejmijmy się tego samodzielnie. Przydatny będzie dla nas rozpisany plan działań, wraz z określeniem prawdopodobnych wyników. Jeśli w toku naszych działań zostaną one osiągnięte, po kontroli wszystko będzie w porządku. Z drugiej strony, nadmierne kontrolowanie innych może wywoływać u nich uzasadniony stres. Jako menadżerowie, którzy kierują podwładnymi, powinniśmy pozostawić im pewien margines samodzielności. Powinni pracować tak, jak im się podoba, dopóki wykonują bezbłędnie swoje obowiązki zawodowe i osiągają zamierzone wyniki.

Krok 6 – Nie rób wszystkiego na raz

Nikt z nas nie jest robotem i nie jest w stanie wykonywać z należytą starannością kilku działań w jednym czasie. Pozornie, wykonywanie czynności na raz może wydawać się efektywne, ale w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Nie jesteśmy się wówczas w stanie skupić na kompleksowym wykonaniu zadania i osiągnięciu jak najlepszych wyników. Wykonujemy czynności niedbale, a na dodatek spowalniamy cały proces pracy. Jest to bardzo stresujące.

Krok 7 – Spóźnianie się

Ten czynnik stresogenny powinniśmy rozpatrywać w dwóch płaszczyznach. Po pierwsze, stresujące może być notoryczne spóźnianie się naszych znajomych, kolegów z pracy, klientów czy kontrahentów na spotkania. Z drugiej jednak strony, nasz brak czasu również może powodować stres. Każdy z nas powinien wyrobić sobie nawyk bycia punktualnym, dzięki czemu stres związany ze spóźnianiem się zniknie. Dobre zarządzanie czasem jest tu podstawowym kluczem do sukcesu. Wystarczy wcześniej wstawać i wychodzić z domu do pracy z odpowiednim zapasem czasu. Brak pośpiechu likwiduje stres.

Krok 8 – Unikanie konfliktów

Bezproblemowość jest cechą pozwalającą na uniknięcie stresu w wielu poważnych sytuacjach. Niezmiernie ważne jest przy tym unikanie kontaktów z ludźmi konfliktowymi, którzy po prostu z natury lubią się kłócić. Jeśli dana osoba lub grupa osób nas denerwuje, powinniśmy ograniczyć do minimum kontakty z nimi. Czasami jest to dosyć trudne, zwłaszcza wtedy, gdy denerwuje nas np. teściowa, czy szef, ale zawsze można doprowadzić do maksymalnego unikania takich osób.

Krok 9 – Gromadź energię

Nadmiar obowiązków, wykonywanie kilku zadań na raz i praca pod presją czasu powoduje nie tylko to, że odczuwamy stres, ale równocześnie tracimy naszą wewnętrzną energię i czujemy się wyczerpani. Zdarza się, że mając w perspektywie wyczerpujące zadania, czujemy się zestresowani i zmęczeni. Eliminując drobne zadania, których wcale nie musimy wykonywać i skupiając się wyłącznie na tych najważniejszych, będziemy w stanie magazynować energię. Dzięki niej możemy wykonywać najważniejsze obowiązki efektywniej i nie czuć się wyczerpanym – pod względem psychicznym i fizycznym pod koniec tygodnia.

Krok 10 – Wrzuć na luz

Czasem warto przystopować w życiu osobistym czy zawodowym, pozwolić sobie na odpoczynek i luz. Wykonywanie wszystkiego nieco wolniej pozwala na eliminację stresu. Dzięki temu, że zwolnimy w życiu, dostrzeżemy jak wiele pięknych rzeczy nas otacza.

Krok 11 – Terminarz spotkań

Uporządkowanie harmonogramu zadań na cały tydzień jest bardzo ważnym elementem eliminującym stres. Nie jest konieczne planowanie każdej minuty dnia. Pozwólmy sobie na odrobinę spontaniczności. Dodatkowo, czasem warto odwołać niektóre spotkania i po prostu odpocząć.

Krok 12 – Relaks

W ciągu dnia warto poświęcić choćby kilka minut na odpoczynek i relaks. Pozwoli to na zregenerowanie sił i oczyszczenie umysłu. Czasem nawet w trakcie pracy warto się zrelaksować, aby później z nowymi pomysłami wrócić do normalnych obowiązków służbowych. Na szczęście, wielu pracodawców już doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne są niewielkie przerwy w pracy. Powinny być one poświęcone na „rozruszanie kości”, masaż, albo na spacer po świeżym powietrzu. Nieformalne rozmowy, ulubione zajęcia, czy kawa wypita w miłym towarzystwie – to wszystko pozwala się zrelaksować i zredukować poziom stresu w pracy. Dodatkowo, radzi się nie przedkładania pracy nad życie towarzyskie i rodzinne.

Krok 13 – Pomoc innym

Bezinteresowna pomoc innym ludziom – przyjaciołom, kolegą z pracy, czy rodzinie pozwala na podniesienie naszej samooceny. Mamy wówczas lepszy humor i energię do działania, co naturalnie redukuje poczucie stresu. Nawet to, że mamy wtedy więcej obowiązków i bardziej zajęty dzień, to jednak nie odczuwamy stresu zbyt mocno. Pomaganie innym dowartościowuje nasze życie.

Krok 14 – Zdrowy styl życia

Prowadzenie zdrowego trybu życia, ćwiczenia fizyczne, w każdej formie, pozwalają na redukcję stresu. Wysiłek fizyczny powoduje wytwarzanie w naszym organizmie hormonu szczęścia, czyli endorfiny. Sport pomaga się zrelaksować, a na dodatek dzięki niemu utrzymamy nasze ciało w dobrej kondycji fizycznej. Wysportowani ludzie, którzy nie stronią od ruchu są zdrowsi i mają mniej dolegliwości stresogennych.

Krok 15 – Zdrowa dieta

Zmiana trybu odżywiania na zdrowszy, podobnie jak uprawianie sportu, pozwala na uniknięcie stresu związanego z naszym stanem zdrowotnym i różnorodnymi dolegliwościami. Co więcej, jak dowiodły badania naukowców, tłuste, niezdrowe jedzenie powoduje odczuwanie wyższego poziomu stresu.

Krok 16 – Rezygnacja z pracy

Jest to najbardziej drastyczny krok na drodze eliminacji stresu z codziennego życia, ale często bywa jedynym skutecznym posunięciem, prowadzącym do całkowitego odstresowania się. Niestety, większość ludzi nie może sobie pozwolić na luksus porzucenia pracy, która jest dla nich wysoce stresogennym czynnikiem. Bezrobocie, brak środków do życia wywołane utratą pracy również jest stresujące. Aczkolwiek, w niektórych przypadkach taki krok powoduje, że życie staje się prostsze, a sam człowiek – o wiele bardziej szczęśliwy niż do tej pory.

Każdy z nas doskonale zdaje sobie sprawę z tego, co stresuje go najbardziej. Wybór odpowiednich kroków eliminacji stresu pozostawiamy Wam samym. Wierzymy, że wyrabiając w swoim życiu zdrowe nawyki jesteście w stanie w dużej mierze pozbyć się nękającego Was stresu i uczynić swoje życie prostsze i bardziej przyjemne.