Rola komunikacji w zarządzaniu

7773989424_0bf7703f56_b (2)

Skuteczna komunikacja to jeden z najważniejszych czynników mających wpływ na sukces firmy. Jeżeli chcemy, aby nasi pracownicy byli zaangażowani w wykonywanie swoich obowiązków potrzebujemy wypracować odpowiedni sposób komunikowania się oraz dbać o dobre relacje. Bez zaangażowania pracownika niemożliwe jest zaangażowanie klienta. Bez tego trudno o dobre wyniki w firmie.

Przekaz

Informacje, jakie przekazujemy naszemu zespołowi muszą być zrozumiałe, rzetelne i przekazane w odpowiednim czasie, zwłaszcza, jeżeli wykonanie konkretnego zadania wymaga wcześniejszego przygotowania.  Odpowiedni przekaz chroni nas przed nieporozumieniami.  Warto skorzystać z odpowiednich narzędzi, które pozwolą nam na zarządzanie pracą naszych podwładnych poprzez delegowanie konkretnych zadań, określenie terminów realizacji oraz jeśli trzeba, wskazania odpowiedniej dokumentacji i wskazówek.  Dzięki temu mamy kontrolę nad wykonywanymi zadaniami i ich postępami. Nie zapominajmy jednak o kontakcie bezpośrednim, który również jest bardzo ważny.  Nie unikajmy odpowiedzi na pytania, informujmy nasz zespół o ważnych dla firmy realizacjach, w których niekoniecznie biorą bezpośredni udział. Te elementy sprawiają, że pracownik będzie utożsamiał się z naszą firmą.

Motywacja

W pracy spędzamy większą część dnia, dlatego zadbajmy o to, aby pracownicy mieli zapał do pracy. Jeśli pracownik jest zmotywowany, jego praca staje się bardziej efektywna. Dobre relacje przyczyniają się do jakości wykonywanych obowiązków. O ile jest to możliwe, starajmy się skrócić dystans w relacjach z podwładnymi. Największą motywacją jest oczywiście premia za realizację zadań ponad oczekiwany próg. Warto również wprowadzić elementy takie jak różnego rodzaju karnety, wspólne wyjście na przykład z okazji zrealizowania ważnego projektu. W przypadku „małych sukcesów” nie zapominajmy o pochwałach.

Reprezentowanie na zewnątrz

Pamiętajmy, że to, co dzieje się wewnątrz firmy ma odzwierciedlenie poza nią. Jeśli osoby z zespołu, którym kierujemy, mają kontakt z klientami, zadbajmy o to, aby dobrze nas reprezentowali. Dobre relacje i identyfikacja z firmą sprawiają, że tworzą jej pozytywny wizerunek na zewnątrz.

Nie bagatelizujmy naszych pracowników, bo to właśnie oni są najważniejszym elementem firmy, a ich wyniki pracy przekładają się na zysk przedsiębiorstwa.